برنامه مدیریت پسماند (تهیه طرح جامع مدیریت پسماند)

در زندگی امروزه بشر، زباله ها و پسماند ها می توانند بسیار تاثیر گذار باشند. در کلان شهر ها علاوه بر اینکه تولید زباله های خانگی به علت جمعیت زیاد بیشتر می باشد، سایز زباله و پسماند ها مانند نخاله های ساختمانی و زباله های صنعتی نیز بیشتر تولید می شود. این معضل در شهرهای صنعتی دو چندان می شود. برنامه مدیریت پسماند علاوه بر حفظ محیط زیست می تواند آوردهای مالی برای واحد مورد نظر به همراه داشته باشد. بر همین اساس به توضیحات مختصری در این باره پرداخته ایم.

برنامه محیط زیست ملل متحد (United Nations Environment Programme) یکی از نهاد های وابسته به سازمان ملل متحد است که در زمینه حفظ محیط زیست فعالیت می کند. این نهاد پسماند را شئ یا مواد نیازمند به دفع یا پردازشی تعریف می کند که مالک آن ها، دیگر نیازی به آن ها نداشته و یا استفاده ای از آن ها نمی کند. در واقع پسماند ها نتیجه کار و فعالیت انسان می باشند.

متاسفانه در موارد زیادی مشاهده می کنیم که علت بی ارزش بودن زباله و انواع پسماند ها، مخلوط بودن این مواد است. اگر مدیریت پسماندها به درستی انجام بگیرد و جداسازی پسماند ها انجام شود، می توان بسیاری از مواد و اشیا ارزشمند را از درون پسماند ها پیدا کرد. انواع پسماند ها را به طور کلی بر اساس منبعی که از آن تولید شده اند دسته بندی می کنند. در ادامه به توضیح و بررسی پنج گروه اصلی پسماند ها می پردازیم:

  • پسماند عادی (خانگی و شبه خانگی)
  • انواع پسماند بیمارستانی
  • پسماند های کشاورزی
  • پسماند های صنعتی
  • انواع پسماند ویژه

پسماند عادی

به ضایعات و زباله هایی که از فعالیت های روزمره و معمول انسان ها در روستا و شهر به وجود می آید، پسماند های عادی گفته می شود. پسماند های خانگی و نخاله های ساختمانی جزو این دسته به شمار می روند.

نخاله های ساختمانی: ضایعات باقی مانده از فعالیتهای عمرانی مانند ساخت و ساز، تعمیرات، بازسازی و … نخاله های ساختمانی گفته می شود. این پسماند ها شامل موادی مانند سیمان، گچ، شیشه، آجر و … می باشد.

پسماند خانگی: زباله هایی که در طی فعالیت روزانه مردم در منازل تولید می شود پسماند خانگی نامیده می شود. پسماند های غذایی، سبزیجات، میوه ها و … جزو انواع پسماند های عادی خانگی به شمار می روند.

پسماند بیمارستانی

به زباله و پسماند هایی مضر و عفونی که در مراکز درمانی و پزشکی مانند بیمارستان ها، آزمایشگاه ها، مراکز بهداشتی و … تولید می شود، پسماند بیمارستانی گفته می شود. دقت داشته باشید پسماند های خطرناکی که در بیمارستان ها تولید می شود، مانند پسماند مواد پرتوزا جزو انواع پسماند بیمارستانی به شمار نمی رود.

پسماند های کشاورزی

در طی فعالیت هایی که به منظور تولید محصولات کشاورزی صورت می گیرد نیز پسماند هایی تولید می شود که به آن ها پسماند کشاورزی گفته می شود. فرآورده های کشاورزی فاسد شده و غیرقابل استفاده و فضولات دامی جزو این دسته از پسماند ها به شمار می رود.

پسماند های صنعتی

پسماند های به جا مانده از فعالیت های معدنی و صنعتی که شامل موادی مانند لجن صنعتی، براده ها، سر ریز ها و … می باشد، زباله یا پسماند صنعتی گفته می شود. پسماند های صنعتی توسط نیروگاه ها و پالایشگاه های مربوط به صنعت های نفت، گاز و پتروشیمی تولید می شود.

انواع پسماند ویژه

در صورتی که هریک از انواع پسماند های نام برده شده در بالا، دارای ویژگی های خطرناکی مانند سمیت، بیماری زایی و غیره باشند و در نتیجه آن به مراقبت و نگهداری ویژه نیازمند باشند، جزو انواع پسماند ویژه به شمار می روند. به عبارت دیگر در صورتی که پسماند ها احتیاج به مدیریت خاصی داشته باشند، به آن ها پسماند ویژه گفته می شود.

قابلیت انفجار یا احتراق و خطرناک بودن برای سلامتی انسان از جمله ویژگی های خطرناک پسماند ها می باشد. در واقع پسماند های ویژه دارای ماهیت خطرناکی می باشند که ممکن است باعث بروز آسیب هایی در محیط زیست شود و همچنین سلامتی انسان ها و سایر موجودات را تهدید کند.

گروه مهندسین مشاور سورین آماده تهیه برنامه های جامع مدیریت پسماند برای کلیه واحدهای صنعتی، خدماتی و معدنی است. جهت ثبت سفارش می توانید با شماره زیر تماس بگیرید.

مهندس رضا مظاهری

09131884327

جلوگیری از کلنگ زنی و افتتاح پروژه های فاقد ارزیابی زیست‌محیطی

سازمان حفاظت محیط زیست روز پنجشنبه در اطلاعیه‌ای درباره توییت منسوب به مشاور رسانه ای ریاست سازمان مبنی بر افتتاح پروژه‌های صنعتی فاقد مجوز ارزیابی زیست محیطی در سفر هیات دولت به استان خوزستان اعلام کرد: با روی کار آمدن دولت سیزدهم و تاکیدات موکد رییس جمهوری مبنی بر اینکه «توسعه فرع بر محیط زیست است»، مقوله حفظ و صیانت از سرمایه های محیط زیستی و منابع طبیعی کشور در صدر اقدامات دولت مردمی و انقلابی قرار گرفت.

این اطلاعیه تاکید کرد: بر این اساس و پس از مکاتبه علی سلاجقه؛ معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست با محمد مخبر؛ معاون اول رییس جمهوری در آبان ماه ۱۴۰۰ با موضوع اجتناب از کلنگ زنی و افتتاح پروژه‌های فاقد مجوز ارزیابی زیست محیطی، مقرر شد این امر به جد مورد توجه همه دستگاهها و وزارتخانه‌ها قرار گیرد تا از بروز مشکلات محیط زیستی و تخریب منابع طبیعی کشور جلوگیری به عمل آید.

سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: از آن پس، در هیچ یک از سفرهای استانی ریاست جمهوری و هیات دولت، پروژه فاقد ارزیابی زیست محیطی کلنگ زنی یا افتتاح نشده است و توییت منسوب به مشاور رسانه ای ریاست سازمان حفاظت محیط زیست، نظرات شخصی او بوده و به هیچ وجه مورد تایید سازمان حفاظت محیط زیست نیست.

گروه مهندسین مشاور سورین آماده ارائه کلیه خدمات مشاوره ای و مطالعاتی اعم از انجام کلیه مطالعات ارزیابی اثرات زیست محیطی، مطالعات مدیریت محیط زیستی EMP و مطالعات توجیهی زیست محیطی است.

مهندس رضا مظاهری

09131884327

شیوه نامه نحوه تهیه و ارائه گزارش برنامه مدیریت محیط زیست (EMP)

با توجه به عدم وجود شرح خدمات مشخص برای گزارش های مدیریت محیط زیستی واحدها EMP سازمان محیط زیست اقدام به تهیه شیوه نامه جهت تهیه این طرح ها نموده است که در پیوست این مطلب جهت استفاده کلیه کارفرمایان و فعالان حوزه محیط زیست آورده شده است. این شیوه نامه در سال 1401 تهیه و ابلاغ شده و هدف همسان سازی کلیه گزارش های تهیه شده بوده است. لازم به یاداوری است که مطالعات مدیریت محیط زیستی EMP به طور معمول دفاعیه ای ندارد ولیکن در برخی از پروژه ها به ندرت و به تشخیص کارشناس امکان برگزاری جلسه دفاعیه از طرح وجود دارد.

گروه مهندسین مشاور سورین با وجود همکاران با دانش و تجربه کافی در زمینه انجام مطالعات زیست محیطی و تهیه طرح های زیست محیطی آماده انجام کلیه خدمات مشاوره ای و مطالعاتی اعم از تهیه طرح مدیریت محیط زیستی EMP است.

مهندس رضا مظاهری - کارشناس ارشد مهندسی منابع طبیعی - محیط زیست گرایش ارزیابی و آمایش سرزمین و کارشناس ارشد HSE

09131884327

(www.uplooder.net)(آپلود فایل)

https://www.uplooder.net//files/e32235c0c6a9fd897dcb7cd51c0f2510/شيوه+نامه+نحوه+تهيه+و+ارايه+گزارش+برنامه+مديريت+محيط+زيستemp.pdf.html

معیارهای انتخاب واحدهای صنعتی، معدنی و خدماتی سبز

معیارهای انتخاب واحد صنعتی، معدنی و خدماتی سبز در همایش صنعت سبز طی یک دستورالعمل و بر اساس اقدامات محیط زیستی صورت گرفته در واحد متقاضی است. از جمله این معیارها می توان به اقدامات انجام گرفته در چهار حوزه اصلی پسماند، هوا، آب و پساب، خاک اشاره کرد، البته بسیاری دیگر اقدامات در زمینه های مختلف مانند آموزش، مسئولیت های اجتماعی، دفتر HSE و دیگر اقدامات نیز امتیاز آور هستند.

به عنوان مثال برای آشنایی با برخی از این اقدامات به تعدادی از آن ها در ادامه اشاره می نماییم. احداث و مدیریت نگهداری سیستم تصفیه پساب (بهداشتی و صنعتی)، طراحی و اجرای سیستم فیلتراسون هوا مانند نصب بگ فیلتر، الکتروفیلتر، فیلترهای کربنی و غیره، زیرسازی و استاندارد سازی محل های نگهداری پسماندهای خانگی و شبه خانگی، صنعتی و ویژه، ایجاد، توسعه و راهبری فضای سبز، تحویل پسماندهای مختلف از طریق سامانه جامع محیط زیست، تاسیس دفتر ایمنی بهداشت و محیط زیست و جذب کارشناسی یا مشاور محیط زیست در واحد، روش های فنی و اجرایی کاهش مصارف آب و انرژی در فرآیند تولید و بخش های خدماتی و اداری واحدها و بسیاری دیگر اقدامات که در این مطلب امکان پرداختن به همه آن ها وجود ندارد. ولیکن ارائه کوچکترین اقدامات مانند درزگیری منافذ و مجاری جریان هوا در زمستان و تابستان جهت جلوگیری از اتلاف انرژی تا بزرگترین اقدامات مانند طراحی و اجرای تصفیه خانه صنعتی می تواند در این رویداد امتیاز آور باشد.

روند سامانه ای و اداری ورود به این همایش نیز پس از اعلام فراخوان از طریق سایت سازمان محیط زیست و اعلام ادارات شهرستانی به واحدها، صاحبان صنایع می بایست در سامانه جامع محیط زیست ( iranemp.ir) ثبت نام نموده و پس از ایجاد تکمیل پروفایل خود، اقدام به بارگزاری و گزارش اقدامات انجام شده در بخش صنعت سبز سامانه نمایند.

پس از تکمیل مهلت زمان اعلام شده و ثبت درخواست بررسی، وجه بررسی به حساب سازمان واریز شده و پس از بررسی کارشناسان استانی، هیئت کارشناسی جهت صحت سنجی اقدامات بازدیدی از واحد انجام داده و پرسشنامه ای را تکمیل می نمایند و پس از آن کارشناسان سازمان حفاظت محیط زیست (کشور) نیز اطلاعات ارسالی از استان ها را بررسی و در نهایت در هر بخش تعدادی واحد برگزیده و از آن ها تجلیل خواهد شد.

لازم به ذکر است شرط اول شرکت در این همایش عدم سابقه حضور واحد درخواست کننده در لیست صنایع آلاینده است.

گروه مهندسین مشاور سورین آماده ارائه خدمات مشاوره ای در زمینه شرکت نمودن واحدها در همایش صنعت سبز بوده و سابقه مشاوره به واحدها در این زمینه و برگزیده شدن آن ها را در کارنامه خود دارد.

رضا مظاهری ۰۹۱۳۱۸۸۴۳۲۷

لینک دستورالعمل انتخاب واحد سبز در زیر آورده شده است

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.doe.ir/portal/file/%3F390196/%25D8%25AF%25D8%25B3%25D8%25AA%25D9%2588%25D8%25B1%25D8%25A7%25D9%2584%25D8%25B9%25D9%2585%25D9%2584-%25D8%25A7%25D9%2586%25D8%25AA%25D8%25AE%25D8%25A7%25D8%25A8-%25D9%2588%25D8%25A7%25D8%25AD%25D8%25AF%25D9%2587%25D8%25A7%25D9%258A-%25D8%25B5%25D9%2586%25D8%25B9%25D8%25AA%25D9%258A-%25D9%2586%25D9%2587%25D8%25A7%25D9%258A%25D9%258A.pdf&ved=2ahUKEwiCm-KV4dX-AhUb_7sIHS2KBMYQFnoECAoQAQ&usg=AOvVaw3CGZEPSgmjjs3qLiugN2Vl

مطالعات محیط زیستی و لیست پروژه های مشمول ارزیابی اثرات محیط زیستی

به طور کلی مطالعات محیط زیستی جهت دریافت مجوزها و موافقت های سازمان حفاظت از محیط زیست به سه دسته ی کلی به ترتیب "مطالعات توجیهی محیط زیستی" ، "مطالعات مدیریت محیط زیست" و "مطالعات ارزیابی اثرات محیط زیستی"می شود. هر کدام از این مطالعات بسته به شرایط پرونده واحد مورد نظر و به تشخیص کارشناس شهرستان و استان انجام می شود.

مطالعات یا به اصلاح طرح های توجیهی زیست محیطی ساده ترین و به تعبیری ابتدایی ترین نوع مطالعات بوده که شرح خدمات آن در ۲۰ بند توسط سازمان ابلاغ شده است. مهمترین بخش در این مطالعات اطلاعات حقوقی پروژه و کارفرما، اطلاعات مربوط به شرح فرایند و الاینده های طرح، اطلاعات وضع موجود محیط زیست و در نهایت برنامه های مدیریت و پایش مختصر است. طرح های توجیهی محیط زیست نیاز به جلسه دفاعیه نداشته و معمولا به عنوان یک سند اولیه در پرونده کافرما و پروژه درج می شود.

سطح بعدی، مطالعات یا طرح های مدیریت محیط زیستی یا طرح ای ام پی (EMP) است. این مطالعات هنوز شرح خدمات مشخصی نداشته و بنابر صدور شرح خدمات مصوب از طرف سازمان محیط زیست است. این مطالعات پیشرفته تر از طرح های توجیهی بوده و شامل بخش های فوق الذکر در طرح های توجیهی بوده که اطلاعات یاد شده به صورت مبسوط تر و با جزییات بیشتر در طرح اورده می شود.

سطح بعدی مطالعات نیز، مطالعات یا طرح های ارزیابی اثرات زیست محیطی هستند که دارای شرح خدمات مشخص بوده و علیرغم آن سازمان محیط زیست اقدام به تهیه دستورالعمل برای برخی عنوان پروژه ها برای مطالعات ارزیابی نیز نموده است. این مطالعات در ۸ یا ۹ فصل تهیه می شود که به ترتیب شامل:

چکیده غیرفنی؛ تشریح فنی؛ تاسیسات و پروژه های پی آیند؛ آلودگی های طرح؛ ارزیابی ریسک؛ اثرات زیست محیطی؛ ارزیابی اثرات محیط زیستی؛ مدیریت و پایش محیط زیستی

مطالعات ارزیابی اثرات محیط زیستی قطعا دارای جلسه دفاعیه در سازمان محیط زیست است و مطالعات مدیریت محیط زیستی معمولا نیاز به دفاعیه ندارد ولی بسته به مورد می تواند طبق نظر کارشناس جلسه دفاعیه تشکیل شود.

گروه مهندسین مشاور سورین با کادری متخصص و با تجربه اماده ارائه کلیه خدمات فوق می باشد.

۰۹۱۳۱۸۸۴۳۲۷ مهندس رضا مظاهری

لینک فایل لیست پروژه های مشمول مطالعات ارزیابی در پیوست این پست آورده شده است.

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://eia.doe.ir/portal/file/%3F480277/%25D9%2581%25D9%2587%25D8%25B1%25D8%25B3%25D8%25AA-%25D9%25BE%25D8%25B1%25D9%2588%25DA%2598%25D9%2587-%25D9%2587%25D8%25A7%25D9%258A-%25D9%2585%25D8%25B4%25D9%2585%25D9%2588%25D9%2584.pdf&ved=2ahUKEwiE6-z--dP-AhVMwAIHHTGaDNcQFnoECBMQAQ&usg=AOvVaw3EfSutgjWbdv9hKQTjUUj3

طرح توجیهی زیست محیطی تولید آهک هیدراته

آهک هیدراته یک جامد شیمیایی سفید رنگ با حالت پودری و با pH تقریبا قلیایی است. ابتدا باید سنگ آهک را از وجود ناخالصی های مختلف نظیر مواد کربناته پاک سازی نمود. این کار به روش پخت آهک در کوره های آهک پزی سنتی و صنعتی انجام می شود. مرحله بعد آبدار کردن آهک خالص است که اصطلاحا این روش را شکفته کردن یا هیدراته کردن می نامند. آهک هیدراته با نام های دیگری هم شناخته می شود که به آهک شکفته و یا آهک مرده معروف است.

فرایند هیدراته کردن آهک خالص را می توان به دو روش انجام داد. روش اول و راحت تر این است که به صورت مستقیم بر روی آهک خالص آب بریزیم. این روش با اینکه آسان تر بوده و سریع تر و ارزان تر انجام می شود ولی کیفیت تولید آهک هیدراته را کاهش می دهد زیرا اهک علاقه زیادی به جذب گاز دی اکسید کربن محیط دارد و با این کار ، بخشی از محصول به کربنات کلسیم تبدیل شده و خلوص نهایی آهک هیدراته به شدت کاهش می یابد.

روش دوم تولیدآهک هیدراته اما به وسیله دستگاه مخصوصی می باشد که برای این منظور طراحی شده است. دستگاه مخصوص ، سیستم هیدراسیون نام دارد و روش کار آن به این صورت است که آهک پخته شده را در یک محیط بسته توسط بخار آب جوش هیدراته می کند. استفاده از سیستم هیدراسیون برای تولید اهک هیدراته موجب می شود کمترین میزان ناخالصی وارد پروسه تولید شده و کیفیت آهک هیدراته نهایی بالا باشد. خلوص آهک هیدراته در این روش عموما بین ۹۲ درصد تا ۹۵ درصد خواهد بود و پودری کاملا سفید و یک دست را در اختیار ما قرار می دهد که برای استفاده در کلیه صنایع مناسب است.

مشکل اصلی و عمده در این واحدهای صنعتی بحث آلودگی هوا و به طور خاص ذرات معلق است. خروجی کوره های این واحدها ذرات معلق را به هوا وارد میکند همچنین واحدهای بسته بندی و بارگیری نیز تولید گرد و غباردارند.

مسئله بعدی مصرف بالای انرژی در کوره های این واحدهاست که نوع مشعل مورد استفاده در این مورد بسیار اثر گذار است.

گروه مهندسین مشاور سورین اماده ارائه خدمات مشاوره ای و مطالعاتی در زمینه محیط زیست این واحدها و واحدهای مشابه بوده و همچنین انجام کلیه مطالعات توجیهی زیست محیطی، مدیریت زیست محیطی و ارزیابی اثرات زیست محیطی این واحدها است.

واحد تقطیر میعانات گازی (مینی پالایشگاه) تولید حلال ها و هیدروکربن های سبک

واحد تقطیر میعانات گازی از مهمترین فرایندهای پالایشی در صنایع شیمیایی است. معمولا مخازن گاز طبیعی دارای مقادیر قابل توجهی میعانات گازی هستند و این میعانات عمدتا شامل هیدروکربن های ۵ کربن و بیشتر (C5+) هستند.

این برش های هیدروکربنی با توجه به موقعیت برداشت می‌توانند دارای مقادیری از گوگرد و نمک باشند و معمولا ناخالصی فلزی ندارند.

یکی از مزیت های خط تقطیر میعانات گازی نسبت به تقطیر نفت خام نیاز کمتر به فرایندهای پالایشی و تبدیلی است و نتیجه‌ی آن هزینه سرمایه گذاری کمتر است.

از جمله محصولات این واحدها تولید حلال های ۴۰۰ تا ۴۱۰ توسط برج تقطیر است. برج تقطیر از مهمترین تجهیزات صنایع شیمیایی است که برای جداسازی مواد از یکدیگر بر اساس تفاوت در فراریت و نقطه جوش انها مورد استفاده قرار میگیرد .

برج تقطیر به حالت پیوسته و ناپیوسته طراحی میشود که در نوع پیوسته نیاز به ابزار دقیق بیشتری داریم . در طراحی برج تقطیر پارامترهای مختلفی اثر گذار هستند که باید به هر یک از انها توجه داشت . از جمله این پارامترها میتوان به دما ، فشار ، محل ورود خوراک و… اشاره کرد.

برج های تقطیر در یک دسته بندی دیگر به دو دسته ی سینی دار و پرشده تقسیم میشوند که هر کدام مزایا و معایب خود را دارند.

از مهم ترین معضلات محیط زیستی این واحدها تولید آلودگی هوا (بوی شدید) ناشی از ترکیبات آروماتیک است. برای مهار بو در این واحدها استفاده از سیستم جاذب بو (برج ثانویه) و سیستم ازت و همینطور کوره ضایعات سوز (اینسینریتور) است.

همچنین بحث های مربوط به مدیریت شرایط اضطراری علاوه بر ایمنی از نظر محیط زیست دارای اهمیت فراوان است.

#گروه_مهندسین_مشاور_سورین با انجام طرح ها و مطالعات محیط زیستی در واحدهای پالایشگاهی و نفتی از این دست تجربه کافی در این زمینه را دارا بوده و آماده انجام کلیه مطالعات ارزیابی اثرات زیست محیطی (EIA)، مطالعات مدیریت محیط زیستی (EMP) و دیگر خدمات مشاوره ای در زمینه محیط زیست است.

انواع فاضلاب

به طور کل انواع فاضلاب به سه دسته زیر تقسیم می‌شوند. دسته‌بندی فاضلاب به این ترتیب است:

  • فاضلاب شهری یا فاضلاب خانگی
  • فاضلاب صنعتی
  • فاضلاب سطحی یا آب‌های سطحی
  • فاضلاب کشاورزی

فاضلاب شهری

فاضلاب شهری به طور معمول حاصل عملکرد انسانی است.این نوع از فاضلاب معمولاً از ماشین ظرف‌شویی، ماشین لباس‌شویی، استحمام و سرویس بهداشتی تولید می‌شود. لازم به ذکر است آنچه به عنوان فاضلاب شهری (خانگی) معرفی می‌شود حاصل مجموع تمام فاضلاب‌های شهری مانند مغازه‌ها، رستوران‌ها، منازل و غیره است. رنگ فاضلاب شهری بیان‌گر عمر آن است. فاضلاب تازه دارای رنگ خاکستری و فاضلاب مانده دارای رنگ تیره و سیاه است.

فاضلاب صنعتی

این فاضلاب‌ها حاصل فعالیت مراکز صنعتی مانند کارخانه‌ها و یا کارگاه‌ها است. فاضلاب صنعتی با توجه به صنعتی که از آن تولید می‌شود ممکن است شامل مواد خطرناکی مانند جیوه، سرب، مواد اسیدی و … باشد. نکته حائز اهمیت این است که فاضلاب صنعتی به هیچ عنوان نباید با فاضلاب شهری ترکیب شود. تصفیه فاضلاب صنعتی معمولاً نیازمند هزینه‌ی بالا و تخصص است.

فاضلاب کشاورزی

فاضلاب کشاورزی به طور معمول شامل سموم و ضد آفت‌ها است. همچنین به دلیل تماس آب با کودهای شیمیای عموماً این پساب‌ها آلوده به مواد شیمیایی نیز هستند. منشأ تولید فاضلاب کشاورزی این زمین‌های کشاورزی، مزارع و باغات است.

فاضلاب های سطحی

فاضلاب‌های سطحی ناشی از بارندگی، ذوب شدن برف و موارد مشابه است. این فاضلاب‌ها با فاضلاب‌های شهری ترکیب شده و سپس به سمت تصفیه خانه هدایت می‌شوند. لازم به توضیح است این فاضلاب‌ها در مسیر خود با مواد معدنی زمین، آلاینده‌های هوا و آشغال‌ها در تماس هستند. در برخی از مناطق مانند جنوب شهر تهران ممکن است این فاضلاب‌ها به شدت آلوده باشند. علت این مسأله بالا بودن آلاینده‌های هوا و تماس فاضلاب سطحی با این آلاینده‌های است.

جایزه ملی محیط زیست

به گزارش دبیرخانه جایزه ملی محیط زیست، برگزاری این رویداد به اردیبهشت ماه سال 1402 و بعد از ماه مبارک رمضان موکول شد.
در پی اعلام فراخوان سیزدهمین دوره جایزه ملی و با توجه به وقفه چهارساله در اهدای جایزه ملی، این رویداد با استقبال زیادی از سوی اشخاص حقیقی و حقوقی مواجه شد. براین اساس، مسئولان ذیربط تصمیم گرفتند زمان دریافت مدارک و مستندات فعالیت‌های داوطلبان را برای شرکت در جایزه ملی محیط زیست تمدید کنند.
جایزه ملی محیط زیست با رویکرد تشویق و تقدیر از افرادی که در مسیر حفظ محیط زیست کوشا بوده‌اند و به نوعی در شناخت و بسط آن تأثیر گذار بوده‌اند، برگزار می‌شود.
این جایزه فرصتی برای تبادل اندیشه‌ها و دستاوردهای فعالان این عرصه، ایجاد انگیزه برای مشارکت مردمی و گسترش فرهنگ حمایت و حفاظت از محیط زیست در جامعه است.
در حال حاضر مراحل داوری آثار رسیده به جشنواره در دبیرخانه این رویداد در دست پیگیری است.
بر اساس اعلام مسئولان، زمان دقیق برگزاری جایزه ملی محیط زیست، متعاقبا اعلام خواهد شد.

تحلیل بودجه سازمان محیط زیست

معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امورمجلس سازمان حفاظت محیط زیست با ارائه گزارشی از بودجه ۱۴۰۱ سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: برای اجرای قوانین و مقررات و حفاظت از مناطق چهارگانه نیاز است که بودجه محیط زیست از ۶۸۰ میلیاردتومان به ۳۷۰۰ میلیارد تومان و سهم بودجه محیط زیست از ۱۸ صدم درصد به نیم درصد از کل بودجه افزایش یابد اما بودجه پیشنهادی برای ۱۴۰۲ نیز تنها دو دهم درصد است.

به گزارش ایسنا، ۲۱ دی رئیس جمهوری لایحه بودجه را تقدیم مجلس کرد.لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ با سقف کلی ۵۲۶۱ هزار میلیارد تومان در دولت سیزدهم بسته شده که نسبت به سال جاری حدود ۱۵۰۲ هزار میلیارد تومان و معادل ۴۰ درصد افزایش دارد. از این میزان بودجه پیشنهادی برای کل کشور ۱۱۰۰ میلیارد تومان هم سازمان حفاظت محیط زیست است که به گفته معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امورمجلس سازمان حفاظت محیط زیست میزان بودجه پیشنهادی محیط زیست به دو دهم درصد از بودجه کل رسیده و این میزان بسیار کم است و نظام برنامه‌ریزی کشور متاسفانه به محیط زیست کمتر توجه می‌کند.

رضا انجم شعاع درگفت و گو با ایسنا با بیان اینکه طی چهار ماه گذشته ستاد برنامه و بودجه در سازمان حفاظت محیط زیست فعال و اقدامات کارشناسی نیز انجام شده است، اظهار کرد: در نتیجه شکل‌گیری این ستاد به نتیجه رسیدیم که در سال ۱۴۰۲ برای انجام وظیفه بهتر سازمان، اجرای قوانین و مقررات و انجام‌ بهتر پایش‌ها و... و بتواند از مناطق چهاگانه به خوبی محافظت کند، سازمان باید به سامانه‌های به روز دنیا و بهره‌وری از فناوری‌های به‌روز دنیا مجهز شود.

وی با تاکید بر این که روش‌های عملکرد کنونی نیاز به یک تحول اساسی دارد، اظهار کرد: پیش‌بینی شده است که طی سال ۱۴۰۲ سامانه‌های سازمان حفاظت محیط زیست طبق الگویی هوشمند شوند و با رعایت همه موازین دولت الکترونیک بتواند فعالیت کند. بهره‌گیری از فناوری‌ها و سامانه‌های روز برای حفاظت از مناطق چهارگانه و پایش‌ها بسیار نیاز است. بنابراین در مجموع نیاز است که بودجه ۶۸۰ میلیاردتومانی به ۳۷۰۰ میلیارد تومان افزایش یابد و سهم سازمان حفاظت محیط زیست از کل بودجه کشور که در حال حاضر حدود ۱۸ صدم درصد است به نیم درصد افزایش یابد این در حالیست که سهم بودجه محیط زیست در بسیاری از کشورها یک درصد است.

سهم بودجه محیط زیست از کل بودجه عمومی در بودجه پیشنهادی سال ۱۴۰۲ دو دهم درصد است. درواقع میزان بودجه پیشنهادی محیط زیست با رشد خیلی جزئی همراه بوده است و باز هم توجه کافی به بودجه محیط زیست نشده است و باید تلاش بیشتری در این زمینه شود.

بسیاری از کشورها که در زمینه محیط زیست موفق هستند، حداقل یک درصد از بودجه عمومی آن‌ها به محیط زیست اختصاص می‌یابد ولی ایران تازه به دو دهم درصد رسیده و این میزان بسیار کم است و نظام برنامه‌ریزی کشور متاسفانه به محیط زیست کمتر توجه می‌کند.

حداقل نیازهای اجتناب ناپذیر در سال ۱۴۰۲ رقم ۷۸۰۰ میلیارد تومان برآورد شد که از این میزان ۴۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار هزینه ای و ۳۸۰۰ میلیارد تومان برای اعتبار تملک دارایی و عمرانی برآورد شده است اما از این میزان نیز تنها ۵۰ درصد در لایحه بودجه پیش‌بینی شده است. درصورتی که این میزان نیز نیاز حداقلی و اجتناب ناپذیر محیط زیست و اعداد واقعی بود نه اعداد زیاد و غیرواقعی. نیاز بود سازمان حفاظت محیط زیست بودجه خود را در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ در حد قدرت خرید سال ۱۴۰۰ بتواند نگه دارد.

کل بودجه تملک دارایی و عمرانی سال جاری ۶۹۰ میلیارد تومان است که دربرابر وظایف زیادی که سازمان حفاظت محیط زیست در حوزه‌های قانون هوای پاک، قانون حفاظت از خاک، قانون حفاظت و بهسازی و قوانین متعدد دیگر همچنین تامین نیازهای متفاوت دارد، عدد و رقم بزرگی نیست اما تا به امروز که ۱۱ ماه از سال ۱۴۰۱ می‌گذرد بودجه اختصاصی به ۴۰ درصد نرسیده این در حالیست که تنها یک ماه دیگر از سال جاری باقی مانده است و اگر طی این یک ماه نیز بودجه‌ای تخصیص یابد در نهایت به ۵۰ درصد می‌رسد بنابراین برای سال آینده نیز به‌طور خوشبینانه از ۱۱۰۰ میلیارد تومان، می‌تواند تنها ۵۰ درصد اختصاص یابد.

همایش صنعت سبز

همایش ملی صنعت، معدن و خدمات سبز یکی از برنامه های ملی با هدف ارتقا وضعیت محیط زیست در سه بخش صنعت، معدن و خدمات در کشور است. به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست کشور، نخستین فراخوان انتخاب صنایع سبز درسال 1376 و برگزاری همایش آن در خردادماه سال 1377 در هفته محیط زیست انجام شد. نخستین فراخوان انتخاب خدمات سبز در سال 1384 و برگزاری همایش آن در سال 1385 تخقق یافت و تاکنون ادامه یافته است و نخستین انتخاب و تقدیر از واحدهای معدنی سبز درسال 1399 به عمل آمد. در فراخوان سال ۱۴۰۰ برای ارزیابی عملکرد زیست محیطی سال 1399 واحدهای صنعتی، معدنی وخدماتی کشور، بیش از ۳۰۰ واحد صنعتی، معدنی و خدماتی برای کسب نشان سبز از طریق سامانه سازمان حفاظت محیط زیست ثبت نام کردند که از این تعداد هشت واحد به عنوان صنعت و خدمات برگزیده سبز ملی موفق به دریافت تندیس زرین و لوح تقدیر و ۶۷ واحد دیگر نیز به عنوان صنعت و خدمات سبز موفق به دریافت تندیس نقره ای و لوح تقدیر می شوند و از واحدهای معدنی موفق به دریافت رتبه نشدند. بیست و سومین همایش ملی تقدیر از واحدهای صنعتی، معدنی و خدماتی سبز با حضور مسئولان کشوری به منظور تحقق ایجاد نگرش زیست محیطی درمیان صاحبان صنایع، معادن و خدمات، ایجاد رقابت جدی و سازنده میان صنایع ، معادن و خدمات کشور، برقراری ارتباط سازنده میان سازمان حفاظت محیط زیست و بخش صنعت ، معدن و خدمات، ایجاد فضا برای تبادل تجربیات و دستاوردهای زیست محیطی واحدهای صنعتی ، معدنی و خدماتی با یکدیگر، تشویق و قدردانی از مدیران صنعت ، معدن و خدمات در راستای کاهش و جلوگیری از صدمات زیست و ارتقاء و گسترش فرهنگ زیست محیطی به فن آوری های زیست محیطی و فرآیند تولید پاک برگزار شد.

رعایت استانداردهای زیست محیطی، ایجاد سیستم پایش لحظه ای، استقرار واحد ایمنی، بهداشت ومحیط زیست، استقرار نظام مدیریت سبز، ایجاد توسعه وراهبری فضای سبز و آموزش و فرهنگ سازی زیست محیطی از جمله شاخص های عمومی و مدیریت انرژی، مدیریت منابع آب، مدیریت پسماند و گواهی نامه مهارت های زیست محیطی ازدیگر شاخص های اختصاصی انتخاب واحدهای صنعتی سبز محسوب می شود.

انتخاب واحدهای صنعتی و خدماتی سبز از طریق سامانه «جامع محیط زیست» انجام شده است. سامانه مجوز استقرار واحدهای صنعتی ،تولیدی و خدماتی در راستای تحقق دولت الکترونیک حذف مراجعات حضوری با رویکرد شفاف سازی و کاهش فساد اداری ذیل سامانه جامع محیط زیست طراحی شده است و پاسخگویی به استعلام متقاضییان دریافت این خدمت کاملاً الکترونیکی در ۳۱ استان کشور از طریق وب سرویس به سامانه وزارت صمت انجام می شود. تعیین زمان بازدید، تعیین تعرفه های کارشناسی و پرداخت الکترونیک از دیگر امکانات سامانه «جامع محیط زیست» است.

آمارهای موجود در دبیرخانه طی سنوات گذشته حاکی از رقابت جدی میان مدیران صنایع، معادن و خدمات کشور در جهت انطباق دادن فعالیت های آن ها با اهداف سازمان حفاظت محیط زیست در برقراری ضوابط، معیارها و قوانین محیط زیست کشور است.

گروه مهندسین مشاور سورین آماده ارائه خدمات مشاوره ای و اجرایی در زمینه شرکت واحدهای مختلف صنعتی، معدنی و خدماتی در این همایش است. همچنین در اخرین دوره این همایش نیز یک واحد خدماتی و گردشگری در استان اصفهان با مشاوره این گروه موفق به کسب عنوان واحد خدماتی سبز استانی (قابل تقدیر) شناخته و در استان اصفهان از این واحد تجلیل به عمل آمد.

از مزیت های شرکت و حضور در این همایش می توان به موارد زیر اشاره نمود:

1- شناخت واحد مورد نظر به عنوان یک واحد با مدیریت با دغدغه محیط زیست

2-ایجاد ذهنیت مثبت محیط زیستی از واحد در اذهان عمومی و کاهش تعارضات احتمالی اجتمالی

3-ایجاد دیدگاه مثبت در اذهان کارشناسان شهرستانی و استانی و در نهایت تسهیل در دریافت مجوزهای فاز موجود و طرح های توسعه واحدها

4-استفاده از عنوان واحد سبز برای صادرات محصولات (در برخی از مقصدهای صادراتی این عنوان جز الزامات برای خرید محصولات این واحد است)

5-استفاده از معافیت های مالیاتی با استفاده از بند "د" ماده 44 قانون مالیات (هزینه های محیط زیستی مشمول معافیت مالیاتی)

6-قدم گذاشتن در مسیر دریافت ایزوهای سری 14000

صنعت سبز