ضوابط استقرار واحدهای خدماتی آخرین ویرایش (سال ۱۴۰۲)

ضوابط استقرار یکی از مهم ترین قوانین و ضابطه های موجود در سازمان محیط زیست بوده که در کلیه مطالعات و گزارش های طرح های توسعه ای مورد استفاده قرار می گیرد.

این ضوابط به دو دسته ضوابط واحدهای صنعتی و معدنی و ضوابط واحدهای خدماتی مجزا شده است.

در تهیه گزارش های مختلف ارزیابی اثرات زیست محیطی، برنامه مدیریت زیست محیطی، گزارش توجیهی و تصمیم گیری کارشناسان محترم سازمان محیط زیست راه گشای انتخاب محل مناسب برای توسعه یک واحد است.

در این ضوابط در ابتدا به تعاریف اصطلاحات مورد استفاده در آن مانند فواصل، حریم ها و غیره پرداخته شده است؛ پس از آن جدول فواصل مجاز و قانونی محل های استقرار از کاربری های مختلف آورده شده و در نهایت جدول واحدهای مختلف صنعتی و خدماتی و رده بندی آن ها به طور جز در قالب جداولی آورده شده است.

در این پست قصد داریم آخرین نسخه ضوابط استقرار واحدهای خدماتی که در آذرماه ۱۴۰۲ توسط سازمان محیط زیست کشور منتشر شده است بپردازیم.

یکی از معیارهای انتخاب محل مورد نیاز برای اجرای واحد برای کارفرمایان و صاحبان واحدهای خدماتی پیش از انجام هر اقدامی می تواند این ضابطه باشد.

به این صورت کارفرمایان محترم با توجه به این جداول می توانند مسیر دریافت مجوزهای محیط زیست طرح خود را بسیار هموارتر نموده و بدون مشکل دریافت نمایند.

گروه مهندسین مشاور سورین همکار شرکت نوین کاوش زیست سپهر به در اختیار داشتن کارشناسان مجرب و با تجربه و با ارائه مشاوره موثر و کاربردی در این زمینه می تواند همراه خوبی برای صاحبان این واحدها باشد.

https://imgurl.ir/viewer.php?file=x322239____.pdf

مشاوره

۰۹۱۳۱۸۸۴۳۲۷

قوانین و ضوابط استقرار واحدهای صنعتی جدید برای تهیه گزارش ارزیابی (EIA) و ای ام پی (EMP)

در این پست قصد داریم قوانین و ضوابط استقرار واحدهای صنعتی که در انواع مطالعات محیط زیستی از جمله ارزیابی اثرات محیط زیستی (EIA) و برنامه مدیریت محیط زیست (EMP) مورد استفاده قرار می‌گیرد را تشریح نموده و فایل آن را جهت بهره برداری کارفرمایان و صاحبان صنایع و همکاران گرامی قرار دهیم.

مقدمه

استقرار واحدهای صنعتی در هر منطقه نیازمند رعایت قوانین و ضوابط مختلفی است که هدف آن‌ها حفظ سلامت محیط زیست، جلوگیری از آلودگی، حمایت از منابع طبیعی و ارتقاء کیفیت زندگی مردم است. از جمله مواردی که می بایست پیش از استقرار یک واحد صنعتی رعایت شود شامل موارد زیر است:

1. ارزیابی اثرات زیست‌محیطی (EIA)

یکی از مهم‌ترین قوانین برای استقرار واحدهای صنعتی، انجام ارزیابی اثرات زیست‌محیطی (EIA) است. این ارزیابی باید پیش از راه‌اندازی هر واحد صنعتی انجام گیرد تا تأثیرات منفی آن بر محیط زیست، منابع طبیعی و جوامع محلی شناسایی و کاهش یابد. در این ارزیابی باید اثرات زیست‌محیطی شامل آلودگی هوا، آب، خاک، سروصدای زیاد و تاثیرات اجتماعی در نظر گرفته شود.

2. انتخاب محل استقرار واحد صنعتی

انتخاب مکان مناسب برای واحد صنعتی یکی از مهم‌ترین مراحل استقرار است. این انتخاب باید با توجه به مواردی همچون:

دوری از مناطق مسکونی و کشاورزی

دسترسی به منابع انرژی و مواد اولیه

موقعیت مناسب برای حمل و نقل و صادرات محصولات

جلوگیری از آسیب به منابع آبی و زیستگاه‌های طبیعی صورت گیرد. قوانین و ضوابط مرتبط با استفاده از زمین‌ها و نواحی صنعتی باید رعایت شود تا از مشکلات زیست‌محیطی و اجتماعی جلوگیری شود.

3. رعایت استانداردهای آلودگی هوا

واحدهای صنعتی باید استانداردهای مربوط به آلودگی هوا را رعایت کنند. این استانداردها معمولاً شامل محدودیت‌هایی برای میزان انتشار آلاینده‌ها مانند گازهای گلخانه‌ای، ذرات معلق، دی‌اکسید گوگرد و اکسیدهای نیتروژن است. برای کاهش آلودگی هوا، برخی واحدها باید از دستگاه‌ها و فناوری‌های کاهش آلودگی مانند فیلترها و سیستم‌های تصفیه گازهای خروجی استفاده کنند.

4. مدیریت پسماندهای صنعتی

یکی دیگر از مهم‌ترین قوانین مربوط به استقرار واحدهای صنعتی، مدیریت پسماندهای صنعتی است. واحدهای صنعتی موظف هستند پسماندهای خود را به‌درستی مدیریت کنند، آن‌ها را تفکیک، بازیافت یا دفع نمایند. این پسماندها باید مطابق با مقررات زیست‌محیطی جمع‌آوری و به‌طور ایمن دفع شوند تا از آلودگی خاک، آب و هوا جلوگیری شود.

5. استفاده از فناوری‌های سبز

استفاده از فناوری‌های سبز به منظور کاهش اثرات منفی بر محیط زیست در واحدهای صنعتی ضروری است. این فناوری‌ها شامل استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر (مانند انرژی خورشیدی، بادی و غیره)، استفاده بهینه از منابع آب و کاهش مصرف انرژی است. این فناوری‌ها می‌توانند به کاهش هزینه‌ها و بهره‌وری بیشتر واحدها کمک کنند.

6. رعایت قوانین و استانداردهای ایمنی

تمام واحدهای صنعتی باید قوانین ایمنی را رعایت کرده و استانداردهای ایمنی و بهداشت شغلی را برای حفاظت از سلامت کارگران و دیگر افراد رعایت کنند. این شامل تجهیز واحدهای صنعتی به سیستم‌های ایمنی، آموزش کارکنان در خصوص خطرات و رعایت پروتکل‌های ایمنی است.

7. نظارت و بازرسی‌های دوره‌ای

پس از استقرار واحد صنعتی، نظارت و بازرسی‌های دوره‌ای توسط سازمان‌های نظارتی زیست‌محیطی انجام می‌شود تا اطمینان حاصل شود که واحد صنعتی به درستی قوانین و مقررات زیست‌محیطی را رعایت می‌کند. در صورت تخلف از این ضوابط، ممکن است جریمه یا حتی تعطیلی واحد صنعتی صورت گیرد.

8. رعایت قوانین مربوط به منابع آبی

برای واحدهای صنعتی که از منابع آبی استفاده می‌کنند، قوانین سخت‌گیرانه‌ای وجود دارد. این قوانین شامل محدودیت‌هایی برای مصرف آب، روش‌های بازیافت و تصفیه آب و جلوگیری از آلوده‌سازی منابع آبی است. واحدهای صنعتی باید به‌طور منظم کیفیت آب مصرفی و تخلیه‌شده را تحت نظارت و کنترل قرار دهند.

نتیجه‌گیری

رعایت قوانین و ضوابط استقرار واحدهای صنعتی نه‌تنها به حفظ محیط زیست و منابع طبیعی کمک می‌کند، بلکه به بهبود شرایط زندگی جوامع محلی و ارتقاء کیفیت صنایع نیز منجر می‌شود. استقرار صنعتی در هر منطقه باید با در نظر گرفتن این قوانین انجام گیرد تا از هرگونه اثرات منفی احتمالی جلوگیری شود و بهره‌وری و سودآوری صنایع افزایش یابد.

گروه #مهندسین_مشاور_سورین همکار شرکت #نوین_کاوش_زیست_سپهر با در اختیار داشتن تیم کارشناسی مجرب و کار آزموده با رزومه ای قوی آماده ارائه خدمات مشاوره محیط زیست و انجام کلیه مطالعات محیط زیستی از جمله EMP، EIA, modeling و غیره است.

https://imgurl.ir/viewer.php?file=w14734__1.pdf

مروری بر اخبار محیط زیستی هفته گذشته کشور

با سلام از این هفته قصد داریم گزینه اخبار محیط زیستی یک هفته اخیر را از منابع خبری مختلف جمع آوری و به طور مختصر و مفید در قالب یک پست ارائه دهیم:

در هفته گذشته، اخبار محیط زیستی متعددی در رسانه‌ها منتشر شده است. در ادامه به برخی از مهم‌ترین آن‌ها می‌پردازیم:

۱. پیگیری حق‌آبه هیرمند و حفظ شاخص‌های محیط زیستی

در سفر وزیر امور خارجه به افغانستان، موضوع حق‌آبه هیرمند مورد پیگیری قرار گرفت تا مشکلات زیست‌محیطی ناشی از کمبود آب در این منطقه کاهش یابد. همچنین، حفظ شاخص‌های محیط زیستی در دستور کار دولت قرار دارد تا به بهبود وضعیت محیط زیست کمک شود.

۲. آموزش محیط زیست به دانش‌آموزان

وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد که این وزارتخانه آمادگی همکاری در زمینه ایجاد فرهنگ محیط زیستی را دارد و می‌تواند از ظرفیت شبکه شاد با ۱۵ میلیون کاربر برای آموزش محیط زیست استفاده کند.

۳. ثبت تخلفات محیط زیستی با کمک بازرسان نامحسوس پلیس

جانشین پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا از ثبت و اعمال قانون تخلفات محیط زیستی توسط بازرسان نامحسوس پلیس خبر داد تا نظارت بر تخلفات زیست‌محیطی افزایش یابد.

۴. نیاز به پلیس نامحسوس محیط زیستی

معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط‌زیست اظهار داشت که برای حفاظت بهتر از محیط زیست و صیانت از طبیعت، وجود پلیس نامحسوس محیط زیستی ضروری است.

۵. تخریب شدید محیط زیست ایران و لزوم آموزش محیط زیستی

گزارش‌ها نشان می‌دهد که محیط زیست ایران به شدت در حال تخریب است و برای مقابله با این وضعیت، آموزش محیط زیستی و استفاده از ظرفیت‌های آموزشی مانند شبکه شاد ضروری است.

این اخبار نشان‌دهنده توجه ویژه به مسائل محیط زیستی و تلاش برای بهبود وضعیت آن در کشور است.

در آینده تلاش می‌کنیم اخبار را به صورت مفیدتر و جذاب‌تر خدمت مخاطبین عزیزم ارائه نماییم.

شیوه نامه نحوه تهیه و ارائه گزارش برنامه مدیریت محیط زیست(EMP)

تهیه گزارش EMP (Environmental Management Plan) یا "طرح مدیریت زیست‌محیطی" یکی از اسناد مهم برای پروژه‌های مختلف است که به منظور مدیریت و کاهش اثرات زیست‌محیطی پروژه‌ها تدوین می‌شود. شیوه‌نامه تهیه گزارش EMP ممکن است بسته به نوع پروژه، سازمان و الزامات مختلف، متفاوت باشد، اما اصول کلی در تمامی گزارش‌ها تقریباً مشابه است. تهیه گزارش EMP به طور معمول برای پروژه هایی که مجوزهای لازم را قبلا گرفته یا بدون مجوز شروع به فعالیت نموده و در حال بهره برداری هستند از طرف کارشناسان محترم سازمان حفاظت از محیط زیست الزام می شود.

در زیر یک شیوه‌نامه عمومی (بخش های اصلی) برای تهیه گزارش EMP آمده است:

1. مقدمه

تعریف و هدف: شرح کلی در مورد پروژه، اهداف طرح و اهمیت مدیریت زیست‌محیطی.

محدوده گزارش: بیان این که گزارش برای چه بخش‌هایی از پروژه آماده می‌شود.

آشنایی با طرف‌های ذی‌نفع: معرفی ذینفعان اصلی پروژه از جمله مقامات دولتی، شرکت‌ها و جوامع محلی.

2. مشخصات پروژه

توضیحات کلی پروژه: شرح جامع از پروژه شامل هدف، موقعیت جغرافیایی، نوع فعالیت‌ها و زمان‌بندی.

پلان موقعیتی و نقشه‌ها: ارائه نقشه‌های مربوط به مکان پروژه و تاثیرات آن بر محیط‌زیست.

3. تحلیل اثرات زیست‌محیطی

تعیین اثرات مثبت و منفی: تحلیل و شناسایی اثرات احتمالی پروژه بر محیط‌زیست مانند آلودگی هوا، آب، خاک، تنوع زیستی و غیره.

ارزیابی اهمیت اثرات: تعیین سطح اهمیت و شدت اثرات در مراحل مختلف پروژه.

پیش‌بینی اثرات آتی: تحلیل اثرات در بلندمدت و اثرات ثانویه احتمالی.

4. روش‌های کاهش اثرات منفی

اقدامات پیشگیرانه: استراتژی‌ها و راهکارهایی برای پیشگیری از آسیب‌های زیست‌محیطی.

اقدامات اصلاحی: روش‌هایی برای اصلاح اثرات منفی که در زمان پروژه ممکن است رخ دهند.

کنترل و نظارت: تعیین راهکارهایی برای نظارت و کنترل اثرات زیست‌محیطی در طول زمان پروژه.

5. برنامه‌های آموزشی و آگاهی‌بخشی

آموزش کارکنان و ذینفعان: برنامه‌های آموزشی برای افراد مرتبط با پروژه در زمینه حفاظت از محیط‌زیست.

آگاهی‌بخشی به جوامع محلی: اطلاع‌رسانی و آموزش به جوامع محلی در خصوص تأثیرات زیست‌محیطی و چگونگی مشارکت در حفظ محیط‌زیستی

6. نظارت و ارزیابی

شاخص‌های ارزیابی: تعیین شاخص‌ها و معیارهایی برای سنجش موفقیت طرح مدیریت زیست‌محیطی.

برنامه نظارت و گزارش‌دهی: چگونگی جمع‌آوری داده‌ها، انجام بازدیدهای میدانی و تدوین گزارش‌های دوره‌ای.

7. مدیریت بحران

شناسایی ریسک‌ها: شناسایی بحران‌های احتمالی که ممکن است در پروژه پیش بیاید.

برنامه پاسخ به بحران: تدوین برنامه‌ای برای مقابله با شرایط بحرانی و اثرات آن بر محیط‌زیست.

8. نتیجه‌گیری و پیشنهادات

جمع‌بندی کلی: خلاصه‌ای از مهم‌ترین نکات گزارش و تأکید بر اقدامات اجرایی.

پیشنهادات برای بهبود: پیشنهادات به منظور بهبود روند مدیریت زیست‌محیطی در پروژه‌های مشابه.

9. ضمائم

مستندات تکمیلی: ارائه مستندات، داده‌ها و شواهد تکمیلی مانند نتایج ارزیابی‌های زیست‌محیطی، نقشه‌ها و گزارشات فنی.

تهیه یک گزارش EMP می‌تواند نیاز به همکاری نزدیک با متخصصان زیست‌محیطی، مهندسان، مشاوران (دارای تجربه و صلاحیت ارائه خدمات مشاوره محیط زیستی) و سایر ذینفعان مرتبط داشته باشد تا بتوان تمامی ابعاد زیست‌محیطی پروژه را به درستی پوشش داد.

در ادامه جهت افزایش اطلاع متقاضیان و کارفرمایان محترم لینک دانلود شیوه نامه انجام مطالعات برنامه مدیریت محیط زیست و تهیه گزارش آن اورده شده است، ولیکن لازم است کلیه کارفرمایان محترم بدانند این مطالعات از جمله مطالعات تخصصی بوده و ابعاد زیادی را از پروژه و منطقه مورد مطالعه قرار می دهد و امری کاملا تخصصی است، پیشنهاد می گردد کارفرمایان محترم حتما در این اقدام به عقد قرارداد با شرکت های مشاور نموده و این گزارش را به صورت برون سپاری تهیه نمایند تا از ایجاد حساسیت نسبت پروژه ایشان در سامان محیط زیست کاهش یافته و با کمترین اتلاف وقت و هزینه مجوزهای لازم را کسب نمایند.

گروه مهندسین مشاور سورین همکار شرکت نوین کاوش زیست سپهر دارای گواهی صلاحیت (گرید۳) ارائه این خدمت را داشته و با وجود استقرار دفتر مرکزی این شرکت در شهر اصفهان آمادگی ارائه کلیه خدمات مشاور محیط زیستی به کل استان های کشور و صاحبان واحدهای صنعتی، معدنی، خدماتی و غیره را دارد. جهت کسب اطلاعات بیشتر و استعلام قیمت با شماره درج شده در این پست تماس حاصل فرمایید.

https://imgurl.ir/viewer.php?file=z69149_.pdf

لیست پروژه ها و طرح های مشمول ارزیابی اثرات زیست محیطی+فایل

لیست پروژه‌ها و طرح‌های مشمول ارزیابی اثرات زیست‌محیطی (EIA) در ایران مطابق با دستورالعمل‌های سازمان محیط زیست به شرح زیر است. این پروژه‌ها باید قبل از شروع به‌طور کامل ارزیابی شوند تا تأثیرات منفی آنها بر محیط‌زیست شناسایی و کاهش یابد. در انتهای این متن فایل پروژه های مشمول و جداول مربوطه با جزئیات بیشتر آورده شده است.

1. پروژه‌های عمرانی و ساختمانی

ساخت و توسعه بزرگراه‌ها، جاده‌ها، تونل‌ها و پل‌ها

ساخت و توسعه مسکن و شهرک‌ها

ساخت و توسعه پروژه‌های تجاری، اداری و صنعتی

ساخت و توسعه بیمارستان‌ها، مدارس و مراکز آموزشی

پروژه‌های ساختمانی در مناطق حفاظت‌شده و حساس

2. پروژه‌های آب و منابع آبی

ساخت سدها و تأسیسات آبی

پروژه‌های انتقال آب

پروژه‌های آبیاری و زهکشی

استخراج و استفاده از منابع آب زیرزمینی

پروژه‌های مرتبط با تصفیه آب و فاضلاب

3. پروژه‌های انرژی

ساخت و توسعه نیروگاه‌های حرارتی، بادی، خورشیدی و هسته‌ای

پروژه‌های تولید و توزیع انرژی

خطوط انتقال برق و گاز

پروژه‌های استخراج نفت و گاز

پروژه‌های سوخت‌های فسیلی

4. پروژه‌های صنعتی و تولیدی

کارخانه‌های بزرگ صنعتی (سیمان، فولاد، پتروشیمی و غیره)

صنایع شیمیایی، رنگ و رزین

پروژه‌های تولید مواد شیمیایی و دارویی

کارخانه‌های فرآوری مواد معدنی و فلزات

تأسیسات تولید انرژی‌های تجدیدپذیر

5. پروژه‌های معدنی و استخراج

استخراج معادن (ذغال‌سنگ، طلا، مس، آهن، گچ، سنگ‌های ساختمانی)

معادن فلزی و غیرفلزی

پروژه‌های معدن‌کاری زیرزمینی و روباز

6. پروژه‌های حمل و نقل

ساخت فرودگاه‌ها و بنادر

پروژه‌های حمل و نقل ریلی

ساخت ایستگاه‌های مترو و اتوبوس‌رانی

سیستم‌های حمل و نقل هوشمند

ساخت جاده‌ها و بزرگراه‌ها

7. پروژه‌های کشاورزی و منابع طبیعی

تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی و جنگل‌زدایی

پروژه‌های دامداری و طیور

پروژه‌های شیلات و پرورش آبزیان

آبیاری و بهره‌برداری از منابع طبیعی

8. پروژه‌های حفاظت از محیط زیست

طرح‌های مدیریت پسماند و بازیافت

پروژه‌های بازسازی و حفاظت از اکوسیستم‌های طبیعی

پروژه‌های مرمت و احیای مناطق زیست‌محیطی آسیب‌دیده

پروژه‌های حفاظت از تنوع زیستی و گونه‌های در معرض خطر

9. پروژه‌های گردشگری و تفریحی

ساخت و توسعه هتل‌ها، استراحتگاه‌ها و مراکز تفریحی

ساخت مناطق گردشگری در مناطق حفاظت‌شده و طبیعی

تأسیس پارک‌ها و فضاهای سبز

پروژه‌های تفریحی و ورزشی در طبیعت

10. پروژه‌های شهری و روستایی

توسعه و احداث زیرساخت‌های شهری (شبکه‌های فاضلاب، آب شرب، برق و گاز)

توسعه نواحی مسکونی، تجاری و خدماتی

نوسازی و بهسازی مناطق شهری و روستایی

11. پروژه‌های مرتبط با تغییرات اقلیمی

پروژه‌های مقابله با تغییرات اقلیمی

توسعه فناوری‌های کم‌کربن و کربن‌زدایی

طرح‌های کاهش آلودگی هوا و بهبود کیفیت آب و خاک

12. پروژه‌های معدنی و زیست‌محیطی

استخراج مواد معدنی به ویژه در مناطق حساس زیست‌محیطی

پروژه‌های ساخت و توسعه منابع معدنی در مناطق حفاظت‌شده

این پروژه‌ها می‌بایست طبق قوانین و دستورالعمل‌های سازمان محیط زیست کشور ارزیابی اثرات زیست‌محیطی (EIA) شوند تا تأثیرات منفی بر اکوسیستم و سلامت عمومی کاهش یابد و اقدامات اصلاحی لازم انجام شود.

#گروه_مهندسین_مشاور_سورین، همکار شرکت #نوین_کاوش_زیست_سپهر دارای #گرید ارائه خدمات #مشاوره_زیست_محیطی با در اختیار داشتن کارشناسان مجرب و با تجربه آماده ارائه مطالعات ارزیابی اثرات زیست محیطی کلیه طرح های مشمول می باشد.

https://imgurl.ir/viewer.php?file=h67849____.pdf

ارزیابی اثرات زیست محیطی در اصفهان + آیین نامه ارزیابی اثرات زیست محیطی

آیین‌نامه ارزیابی اثرات زیست محیطی (EIA) در ایران

ارزیابی اثرات زیست محیطی (EIA) فرآیندی نظام‌مند برای شناسایی، پیش‌بینی، و مدیریت پیامدهای زیست‌محیطی پروژه‌های توسعه قبل از تصمیم‌گیری نهایی است. در ایران، این فرآیند تحت قوانین و مقررات خاصی انجام میشود که توسط سازمان حفاظت محیط زیست (EPA Iran) نظارت میگردد.

مبانی قانونی

قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست (مصوب ۱۳۵۳ و اصلاحات بعدی): پایه اصلی الزامات EIA در ایران.

-آییننامه اجرایی ارزیابی اثرات زیست‌محیطی (مصوب ۱۳۹۰): جزئیات فرآیند، پروژههای مشمول، و مراحل اجرایی را تعیین میکند.

- سایر اسناد: دستورالعمل‌های فنی سازمان حفاظت محیط زیست و توافقنامه‌های بینالمللی مرتبط (مانند پروتکل های الحاقی به کنوانسیون‌های زیست‌محیطی).

پروژه‌های مشمول EIA

پروژه‌های بزرگ مقیاس که احتمال اثرات قابل توجه بر محیط زیست دارند، شامل:

- طرحهای صنعتی (پتروشیمی، فولاد، سیمان).

- پروژههای زیرساختی (سدها، بزرگراه‌ها، فرودگاه‌ها).

- معادن بزرگ و پروژه‌های نفت و گاز.

- نیروگاه‌ها و مراکز انرژی.

- شهرک‌های صنعتی و کشاورزی.

مراحل فرآیند EIA در ایران

1. غربالگری (Screening): تعیین نیاز به EIA بر اساس حساسیت محیطی و مقیاس پروژه (این بخش بر اساس طرح های مشمول ارزیابی و با نظر کارشناسان سازمان محیط زیست تعیین می گردد)

2. محدود بندی (Scoping): شناسایی معیارهای کلیدی ارزیابی و ذینفعان (توسط مشاور و گاها با همکاری کارشناسان سازمان)

3. تهیه گزارش EIA: توسط مجری پروژه با مشارکت کارشناسان زیست‌محیطی (الزاما می بایست توسط شرکت های دارای رتبه (گرید) ارائه خدمات مشاوره محیط زیست از سازمان برنامه و بودجه باشند)

4. مشارکت عمومی: انتشار گزارش برای نظرسنجی و دریافت بازخورد از جوامع محلی و سازمان‌های مردم‌نهاد (این بخش یکی از قسمت های اصلی این مطالعات بوده و می بایست جز ارکان اصلی و اولیه گزارش بوده و به صورت میدانی توسط مشاور مورد مطالعه و بررسی قرارگیرد)

5. بررسی فنی: ارزیابی گزارش توسط کارگروه تخصصی سازمان حفاظت محیط زیست (ابتدا توسط کارشناس معین مطالعه و پس از آن در کمیته های تخصصی مطرح می گردد)

6. تصویب یا رد پروژه: صدور مجوز مشروط یا غیرمشروط، یا رد پروژه در صورت ریسک‌های غیرقابل مدیریت.

7. پایش پس از تصویب: نظارت بر اجرای تعهدات زیست‌محیطی مجری پروژه (پس از تهیه و تصویب گزارش توسط سازمان محیط زیست، ادارات تابعه مسابقات اجرای طرح و تمهیدات قید شده در گزارش مطالعات را مورد پایش قرار می دهند و همچنین آزمایشگاه های معتمد نیز به نمونه برداری و اندازه گیری و ارائه گزارش پایش به سازمان می پردازند)

نقش سازمان حفاظت محیط زیست

- بررسی مستندات EIA و اطمینان از انطباق با معیارهای زیستمحیطی.

- صدور مجوزهای لازم با اعمال شروط کاهش اثرات (مانند استفاده از فناوریهای پاک).

- نظارت بر اجرای پروژه و اعمال جریمه در صورت تخلف (مانند توقف فعالیت یا پرداخت غرامت).

چالشهای اجرایی

-ارجاع متقاضی به شرکت شهرک ها یا منابع طبیعی از طرف سازمان صمت و تعیین محل اجرای طرح پیش از انجام استعلام و مطالعات زیست محیطی یکی از بزرگ ترین چالش های اجرایی این مطالعات شناخته می شود

-کمبود ظرفیتهای فنی: در برخی موارد، ضعف در کیفیت گزارش‌های EIA.

- ضعف در مشارکت عمومی: محدودیت‌های احتمالی در مشارکت مؤثر جامعه محلی.

- نظارت ناکافی: چالش در پایش مستمر پروژه‌های تصویب شده.

سازگاری با استانداردهای بین‌المللی

فرآیند EIA ایران از اصول کلی مندرج در دستورالعملهای برنامه محیط زیست سازمان ملل (UNEP) الهام گرفته، اما با توجه به شرایط محلی (قوانین، اکوسیستمها، و اولویتهای توسعه) تطبیق یافته است.

نکته پایانی: اجرای مؤثر EIA نیازمند تقویت همکاری و هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی، افزایش آگاهی عمومی، و به‌روزرسانی دستورالعمل‌ها بر اساس دانش روز و همچنین انجام مطالعات توسط مشاور با تجربه و دارای رزومه مناسب است.

گروه مهندسین مشاور سورین همکار شرکت نوین کاوش زیست سپهر (دارای رتبه ارائه خدمات مشاوره محیط زیست) آمادگی انجام مطالعات ارزیابی اثرات محیط زیستی در کل کشور را با تیمی با تجربه و خبره دارد.

جهت دریافت مشاوره رایگان در این زمینه با شماره تماس قید شده در این بلاگ تماس حاصل فرمایید.

آیین نامه ارزیابی اثرات زیست محیطی پروژه های بزرگ در ادامه جهت دانلود و مطالعه قرار داده شده است.

https://imgurl.ir/viewer.php?file=f7143_570216_A9RFD43.pdf